Echt (n)iets voor

Muzisch werken met prentenboeken

Zo, beste leerkrachten, de paasvakantie lijkt al even geleden. Omdat het derde semester een stevige brok wordt en wij u graag wat werk uit handen nemen, serveren wij een les muzische vorming rond prentenboeken.

kinderboeken2

U kon eerder al gebruik maken van onze muzische bewegingsles rond het boek Stoute poes. Deze keer focussen we niet op één prentenboek, maar laten we jullie de keuze welk(e) boek(en) jullie graag gebruiken. Voor sommige lesideetjes gebruik je zelfs twintig boeken tegelijkertijd. Onze tip? Koop oude boeken op voor een prikje tijdens rommelmarkten of in de kringwinkel.

Je kan de pdf met alle lesideetjes hier downloaden.

IMG_3290
Toch even wennen, zo bovenop een boek mogen staan.

Lesidee 1: open einde

Materiaal: tekenpapier, wasco’s, kleurpotloden of verf

Onderdeel: Beeld-Media

Doelgroep: kleuter en lager onderwijs

Lees met de klasgroep een prentenboek. Laat het einde open en vertel niet hoe het afloopt (zorg dat je een boek kiest dat op verschillende manieren kan aflopen)… Vraag aan de leerlingen om te tekenen of schilderen wat er op het einde van het boek gebeurd. Na de activiteit kunnen alle leerlingen vertellen hoe zij het boek zien aflopen. Om af te sluiten, lees je het einde van het boek voor.

IMG_3287

Lesidee 2: boeken anders bekeken.

Muziek: Baby Elephant Walk van Henry Mancini

Opstelling: boeken staan verspreid door de zaal

Materiaal: verschillende boeken

Onderdeel: Beweging

Doelgroep: kleuter en lager onderwijs

De leerlingen mogen op de muziek tussen de boeken lopen, springen, huppelen, draaien,… Als de muziek stopt, kiezen ze een boek uit en luisteren ze naar de opdracht: zich achter het boek verstoppen, op één been staan en het boek over het hoofd houden, op het boek zitten, lezen in het boekje, onder een boek gaan liggen. Begint de muziek weer, dan huppelen, springen en rollen ze verder. Een leuke manier om boeken anders te ervaren.

IMG_3282

Lesidee 3: zooooveeeel boeken

Materiaal: verschillende soorten boeken

Doelgroep: kleuter en eerste graad lager onderwijs

Onderdeel: drama

Er bestaan ontelbaar verschillende boeken. Verspreid diverse soorten boeken door de klas/turnzaal, bespreek ze even en kijk welke beeldende activiteit erbij hoort:

  • Telefoonboek: bellen
  • Kleurboek: teken/kleuren
  • Badboek: wassen
  • Kookboek: koken
  • Fotoboek: poseren
  • Woordenboek: rechtop lopen
  • Boek over vliegtuigen, ballet,…: vliegen, dansen,…
  • Tuinboek: tuinieren

De leerlingen beginnen (individueel of in groep) bij één boek. Ze verplaatsen zich op een teken van de leerkracht naar een volgend boek. Een aanstekelijk achtergrondmuziekje is altijd leuk.

IMG_3278

Lesidee 4: maak je eigen verhaal.

De leerlingen mogen uit een stapel prentenboeken die ze nog niet kennen één boek kiezen. Ze bekijken de kaft en vertellen:

  • Over wie het verhaal gaat en wat er speciaal is aan het personage.
  • Wat er gebeurt met het personage in het verhaal.
  • Hoe het eindigt.

Dit kan een activiteit zijn die over enkele dagen/weken verspreid wordt, om elke leerling even aan bod te laten komen.

Veel prentenboekenplezier gewenst!

P.S.: leuke dansboeken om mee aan de slag te gaan.

P.P.S.: Schattige prinsessenboeken voor meisjes.

P.P.P.S: Patrick Modiano schreef ook prachtige kinderboeken.

P.P.P.P.S.: Toveren met dit mooie boek.