Echt (n)iets voor

Stoute poes! Een gebruiksklare muzische bewegingsles

Stoute poes! Een gebruiksklare muzische bewegingsles

De pdf kan je hier gratis downloaden: Stoute poes

In samenwerking met het Pedagogisch Didactisch Centrum Leuven.

Deze les muzische vorming-beweging draait rond het prentenboek Stoute poes van Adam Stower. Het boek zat in de selectie van De Nederlands Kinderjury 2013.

Het boek vertelt het verhaal van Lara. Lara krijgt een poesje. Het poesje lijkt heel lief, maar telkens ze even alleen gelaten wordt, richt ze de grootste ravage aan. Achteraf blijkt uit een krantenartikel dat alle dieren uit de dierentuin ontsnapt zijn en dat een hele grote tijger achter de ravage zit.

 stoute_poes

Benodigdheden:

-muziekinstallatie

-poetsdoeken

-stapel oude kranten

-fijne, instrumentale muziek.

Duur: 50’ of 2×25’

Muziektips:

  • Hot Butter, ‘Popcorn’
  • Henry Mancini, ‘Baby Elephant Walk’
  • Henry Mancini, ‘Pink Panther
  • Glenn Miller, In the mood
  • Cirque du Soleil
  • OST Amélie Poulain

Prentenboek:

Stoute poes, Adam Stower, Uitgeverij C. De Vries-Brouwens/Antwerpen

Isbn 978 90 5341 577 1

 

1. Kaft/ De poes: vertelpantomime

10’

Lara krijgt een nieuwe poes, in een mandje. Het poesje heeft een lange staart, puntige oren en een harig buikje. Wat doen poesjes allemaal? Ze kunnen:

– zich uitrekken

– zich wassen

– melk drinken

– achter een vogel aan sluipen

– met een bolletje wol spelen

Lees het verhaal over de poes. Daarna gaan de kleuters, terwijl je het voorleest, alles uitbeelden wat ze horen.

Tip: lees het verhaal eerst voor terwijl de kleuters luisteren. Daarna lees je het nogmaals voor terwijl de kleuters uitbeelden wat er gebeurt. Lees de vertelpantomime traag voor.

Vertelpantomime: De poes.

Sssst! Poesje slaapt. Kijk, ze ligt heerlijk in haar poezenmandje. Oei, Poesje wordt wakker. Ze geeuwt en rekt al haar pootjes één voor één uit.

Poesje kijkt eens rond. Ze heeft dorst. Ze wandelt naar haar bakje en likt de melk op. Oeps, ze heeft wat melk op haar vacht gemorst. Snel begint poesje haar vacht schoon te likken. Ze is heel lenig en kan aan elk stukje van haar poezenlijfje aan.

Als poesje weer helemaal schoon is, kruipt ze snel door het kattenluikje naar buiten. Meteen ziet ze een vogel. Heel langzaam sluipt poesje naar het vogeltje toe. Plots springt ze met een grote sprong naar het vogeltje. Oei, mis, ze kijkt hoe het vogeltje hoog in de boom gaat zitten. Tijd om weer een dutje te gaan doen, denkt de poes. Ze rekt zich uit en nestelt zich in het gras.

2. pg 11-12/ Lief of Stout

10’

Het poesje ziet er lief uit, maar zodra ze alleen is, wordt ze heel stout. Welke stoute dingen durven wij soms doen? Wie heeft er al eens op de vloeren en de muren getekend?

De kleuters kiezen een plaats in de zaal en als de muziek start, beginnen ze met hun lichaam te tekenen op de vloer. Kunnen wij:

– met onze knieën tekenen?

– met onze tenen?

– met onze buik?

– of onze ellenboog?

– en de billen, kunnen we daarmee tekenen?

 

Verdere mondelinge ondersteuning tijdens de oefening:

– moedig ze ook aan om op elk vrij plakje van de vloer te gaan tekenen.

– ze kunnen ook hele kleine of hele grote tekeningen maken.

– wat tekenen ze: een huis, of allemaal bochten?

Tip: bij een oefening rond expressie is het belangrijk dat je als leerkracht steeds nieuwe aanwijzingen geeft.

3. pg 1, 6, 7, 8, 12, 14, 15/ Wie niet weg is…

10’

stoute poes achter

 

De tijger zit op veel pagina’s verstopt. Achter de tafel, onder het raam, tussen de gordijnen, voor de deur, … Kunnen wij ons ook zo goed verstoppen?

De helft van de klas mag een plaats kiezen in de zaal. Zij worden standbeelden in de vorm van een tafel, een stoel, een kast, een deur,… Als de muziek start, mogen de andere kleuters als een tijger van de ene naar de andere verstopplaats sluipen. Daarna kan je wisselen van rol.

Tip: bij de jongste peuters gebruik je best kegels, hoepels, ballen, blokken om zich achter te verstoppen.

4. pg 9-10, 19-20 Wat een rommel

10’

Poesje heeft er een rommeltje van gemaakt, van het hele huis. Lara moet gaan schoonmaken. Ze zet een muziekje op zodat het allemaal wat sneller gaat. En met poetsdoeken kan je ook heel leuk dansen.

De kleuters gaan in een kring staan. Elke kleuter heeft een poetsdoek en mag een leuke beweging laten zien met het doekje:

  • een lasso maken
  • onder de benen doorgeven
  • op de grond leggen en erover springen
  • superman cape
  • auto wassen
  • springen
  • als washandje gebruiken
  • opgooien en weer opvangen
  • draaien

Alle kleuters doen de bewegingen na en zo gaan we de ganse cirkel af.

Tip:

  • Als je met materiaal gaat werken, laat je je klas best even vrij dansen op muziek om het materiaal te verkennen
  • jongere kleuters doen vaak de beweging van de voorgaande kleuters na. Dit is geen probleem, na een tijdje zullen ze meer variatie aanbrengen in de bewegingen.

5. 1ste en laatste bladzijde/ Kranten

10’

Het staat in de krant: de tijger is ontsnapt uit de dierentuin. Alle andere dieren ook! Kranten kan je lezen, maar we kunnen er ook heel wat andere leuke dingen mee doen. Dansen jullie mee?

Je kan dit dansen op een zelf gekozen muziek. Deze dans bestaat uit een strofe en een refrein die herhaald worden en een instrumentaal tussenstuk, wat in de meeste nummers terug te vinden is.

krant

Per kleuter heb je een bladzijde uit een krant nodig.

Opstelling: rijen

Intro
De kleuters liggen te slapen onder de krant. Ze rekken zich uit en staan op. De krant blijft op de grond liggen.
strofe
1-8 We stappen een rondje rond de krant
1-8 We eindigen achter onze krant en maken met onze armen wasmachine bewegingen
1-8 We stappen een rondje rond onze krant
1-8 We springen 2x met de benen open en toe.
Refrein
1-8 We nemen onze krant vast met beide handen
1-8 We laten de krant zakken zodat ons hoofd komt piepen
1-8 We piepen opzij van onze krant
1-8 We piepen opzij aan de andere kant van onze krant
Tussenstuk
1-32 Oei! Regen! De kleuters dansen door de zaal maar gebruiken de krant als afdakje boven het hoofd.
outro
De kleuters worden moe, ze kruipen weer onder de krant en doen de ogen toe.

Vereenvoudiging voor peuters:

Intro
De kleuters liggen te slapen onder de krant. Ze rekken zich uit en staan op. De krant blijft op de grond liggen.
strofe
1-8 We stappen een rondje rond de krant
1-8 We stappen een rondje rond de krant
1-8 We eindigen achter onze krant en maken met onze armen wasmachine bewegingen
1-8 We eindigen achter onze krant en maken met onze armen wasmachine bewegingen
Refrein
1-8 We nemen onze krant vast met beide handen
1-8 We nemen onze krant vast met beide handen
1-8 We laten de krant zakken zodat ons hoofd komt piepen
1-8 We laten de krant zakken zodat ons hoofd komt piepen
Tussenstuk
1-32 Oei! Regen! De kleuters dansen door de zaal maar gebruiken de krant als afdakje boven het hoofd.
outro
De kleuters worden moe, ze kruipen weer onder de krant en doen de ogen toe.

Tip: doe alle bewegingen 1x voor zonder muziek, daarna dansen de kleuters mee op muziek.

 

Nog op zoek naar een leuke vreemde taal initiatie voor kleuters? Mila Lila biedt leuke Franse liedjes en didactisch materiaal aan om in de kleuterklas te gebruiken.