Column

Column op woensdag: wat vrouwen willen

Tijdens de zomervakantie presenteert This Is How We Read elke woensdag één van de genomineerden van onze columnwedstrijd 2016. Eind augustus bekronen we de eindwinnaar met vijf boeken en een spectaculaire cupcaketoren.

Vandaag waarschuwt Ann Vranckx waarom Ikea het ballenbad nooit tot een mancave mag verbouwen.

creatief ikea
Creatief met Ikea, het nieuwe boek bij Uitgeverij Lannoo voor alle Ikea fans. En voor mannen die huiswerk willen.

Ikea is een tot mislukken gedoemde relatietest. Ikea stimuleert creativiteit. Maar dat kost geld én zorgt voor extra werk. Meer heb je niet nodig voor een stevige, huiselijke twist. Het begint al met de berg gele zakken aan de ingang. Mini puinzakken, ontworpen om vol te proppen. Ik voel de priemende blik van mijn echtgenoot in mijn rug. Ik wil het niet vanaf het begin op de spits drijven en beperk me tot één. Het feit dat er boven nog bergen liggen, stelt me gerust.

Ikea investeert absurd veel in zakken, meetlinten en notitieblaadjes. Op elke hoek en kant. Massa’s. Met maar één doel: uitstel vermijden. Ik heb geen meter bij pakt hier geen verf. Jammer, niks bij om op te schrijven evenmin. Ikea gaat voluit de strijd aan met partners met uitstelgedrag.

Van uitstel komt immers afstel, dus gezond voor de portemonnee. Twee vliegen in één klap vanuit mannenperspectief. Maar dat is buiten Ikea gerekend. Want die zet het grootste aller wapens in, namelijk zijn vrouw. Geen enkele, zichzelf respecterende dame kan immers weerstand bieden aan de mini huisjes die Ikea creëert. Een hippe woonkamer geeft uit op een gezellige eetkamer, met erachter een mini berging die toch praktisch is. Aansluitend een badkamer waarin je je nauwelijks kan keren, maar zo knus en ingenieus ingericht is dat zelfs het inkrimpen van je eigen sanitaire voorziening overwogen wordt. En dan de kinderkamers! Ik heb ooit plannen gemaakt voor een geheime gang via de kleerkasten van onze kinderen. Gelukkig beschikte ik niet over een handige Harry. Mijn dochter, nu 13, zou haar broer liever niet uit de kast zien komen.

Ikea triggert niet alleen de creatieve, maar ook de hebberige kant van de vrouw. Dat voel je in de koopjeshoek. De spanning is er te snijden. Er geldt één regel: opgestaan is plaats vergaan. Vrouwen nestelen zich in afgeprijsde zetels, wachtend op versterking onder de vorm van ‘man met bestelwagen’. Potentiële vijanden worden met één dodelijke blik uitgeschakeld. Sanitaire noden in de kiem gesmoord met een overmaatse pamper.

Dat 20% afslag eigenlijk peanuts is voor een bank van 150 euro, inclusief scheur, is bijzaak. Krijgen wat je hebben wil, daar gaat het om.

Het geeft een geweldige kick. Zeker als je denkt veel te krijgen voor weinig geld. Daarom gaan vrouwen graag naar Ikea. Huiselijkheid voor een prik. Voor mannen betekent Ikea meestal het omgekeerde. Een torenhoge rekening met extra huiswerk, overgoten met een zeer beperkte houdbaarheid. Ikea voert een ongelijke strijd, zoveel is duidelijk. Door in te spelen op wat vrouwen willen, zijn mannen al bij voorbaat de klos. Ik hoop dat dit zo blijft. Ikea zou denken aan een mancave in plaats van een ballenbad. Zodat ook mannen graag naar Ikea gaan. Slecht idee. De kans dat het té gezellig wordt is te groot. Geen enkele vrouw wil wachten tot manlief zijn spelletje pool heeft afgewerkt, of zeult graag met de puinzakken. Mannen in Ikea associëren wij met meten, dragen en betalen, nooit met gezelligheid.

Ann Vranckx is net 50 geworden, ziet er uit als 40, maar voelt zich ‘s morgens 80. Niets loopt zoals zij het wil. Gelukkig maar, want haar frustraties blijken een onuitputtelijke bron van inspiratie. Ze verteert ze met een overdosis zelfspot en een dikke laag droge humor. En het werkt nog ook!

PS: Meer columns? Ook Aline, TycheValerie en Jasper maken kans om de 2e editie van onze columnwedstrijd te winnen.