Interview

Een wereldschokkend en onweerstaanbaar lekker verhaal

Brievenbussen opendoen is voor boekenmeisjes als kerst en verjaardagen samen. En als er dan tussen de lading boeken ook nog een duurzame chocoladereep van Tony’s Chocolonely zit, dan zijn wij helemaal gelukkig. De karamel-zeezout reep vergezelde Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely van Jeroen Siebelink. Een boek over het  funky chocolademerk dat ernaar streeft dat ‘100% slaafvrij’ de norm wordt voor alle chocolade over de hele wereld en dat zelf het goede voorbeeld geeft. Een chocolademerk naar ons hart dus, zeker toen ik vorig jaar van Henk Jan Beltman, chief chocolate officer bij Tony’s Chocolonely hoorde over de plannen om in 2019 een heus Sjakie en de Chocoladefabriek themapark te openen in Amsterdam. Literair verantwoorde ritjes in de achtbaan maken… I am in!

Benieuwd? Lees hier mijn gesprek met Henk Jan over zijn ‘sociale onderneming’:

“Chocolade is een cadeau. Maar hoe kan je er van genieten als er slavernij en kinderarbeid in de keten zitten? De oprichter van Tony’s Chocolonely, Teun van de Keuken klaagde zichzelf aan bij het gerecht als ‘medeplichtige’ consument. Hij werd echter vrijgesproken. Vanuit die frustratie is Tony’s Chocolonely ontstaan. De eerste jaren maakten we de maatschappij bewust van de problemen in de chocoladeindustrie, daarna gaven we zelf het goede voorbeeld. De komende tien jaar willen we onze concurrenten onder druk te zetten. Er beweegt heel veel. Zo is er in Nederland onlangs een wet goedgekeurd die producten verbiedt waar kinderarbeid in de keten zit.

© Anne Barlinckhoff

Bij Tony’s combineren we idealen met een commercieel succes. Vandaag zijn heel wat bedrijven de weg kwijt. Ze geven niet om de mensen en de keten. Ze maken van geld een doel, terwijl het een middel hoort te zijn. Ons doel is niet om zoveel mogelijk chocoladerepen te verkopen.

Wij bewaren de balans door de schommelstoeltest te doen voor elke beslissing die we nemen. We stellen ons de vraag of we – als we in de herfst van ons leven terugkijken – tevreden zouden zijn. We nemen onze beslissingen voor die glimlach in het bejaardentehuis.

Zelf heb ik als marketeer gewerkt bij Heineken en Vrumona, het bedrijf achter Pepsi. Toen ik bij smoothiebedrijf Innocent Drinks terecht kwam, gingen mijn ogen open. Een bedrijf kan de wereld mooier maken. Ik was op dat moment een jonge vader en realiseerde me dat ik in mijn actieve periode iets goeds wilde doen. Vanuit mijn commerciële achtergrond wilde ik duurzame projecten gaan versterken.De oprichters van Tony’s Chocolonely, drie journalisten, bekeken mij als klassieke marketingman sceptisch.  Het waren journalisten die zich concentreerden op de aanklacht. Ze vonden me principeloos. Ondertussen hebben we wel bewezen dat duurzaamheid en commerciële belangen elkaar niet hoeven te bijten. De wereld is sinds de oprichting erg veranderd.

Fairtrade is mainstream geworden, het is geen linkse hobby meer.

Tony’s zit onder de huid van al onze medewerkers. Dat moet, het kan niet anders. Ze moeten geloven dat de hele chocoladeindustrie gaat volgen in 100% slaafvrije chocolade. Wij hebben permanent het gevoel dat we met spannende dingen bezig zijn. Als je hier begint te werken, gaat die vonk aan en dooft het vuur nooit meer uit.”

Dit interview verscheen in het voorjaar van 2017 in Psychologies.

PS. Hier proefde ik mijn eerste Tony’s Chocolonely chocoladereep.

PPS. Meer boeken over chocolade.