Interview,  Uitgelezen

On Top – interview met succesvol blogger Anna Nooshin

Credits-Anne-TimmerNooshin_Nooshin_

Anna Nooshin is 28 en runt het online lifestylemagazine NSMBL.nl, goed voor 3 miljoen bezoekers per maand. Vier jaar geleden was Anna blut, net terug van wereldreis en zat ze samen met haar quarterlifecrisis ganse dagen achter haar pc fashionblogs af te schuimen. Omdat ze niets beter te doen had, richtte ze met drie studiegenoten (Anna studeerde communicatiewetenschappen aan de UvA) de website Overdose.am op, een site die zich richt op hotspots in Amsterdam. Anna is verantwoordelijk voor de pagina over Amsterdamse mode.

Als zevenjarige is mode een ver van haar bed show. Anne woont in een gesloten instelling in Nederland nadat haar ouders gevlucht zijn uit Iran. Het is een jeugd van afgedragen kleding, overbeharing, te veel hamburgers en zich afzetten tegen de modepopjes op haar snobschool. Maar Anna raakt geïntereseerd in mode, volgt fashiontv op de hooggehakte voet en trekt aan het eind van haar studie naar New York voor een stage bij ontwerper Yigal Azrouël.

Anna is niet vies van commercie. Als ze merkt dat steeds meer modebedrijven Overdose.am benaderen om een artikel te plaasen, ruikt ze een buitenkansje. Haar studiegenoten denken er anders over en net dan wordt Anna benaderd door Slaven, een ex ‘gesloten instelling’ vriend. Slaven heeft een online uitgeverij opgezet met zijn bedrijf Wayne Parker Kent (yep, naar de superhelden) en wil graag dat Anna een vrouwenmagazine opzet. Vier maand later heeft NSMBL.nl 200.000 bezoekers en kan Anna haar nine to five job bij een internetbedrijf (die ze heeft aangenomen om te overleven) opzeggen. Ze neemt assistent Renée aan en de bal stopt niet met rollen. Sindsdien heeft Anna een heel team onder zich verzameld, reist ze de wereld rond en beantwoordt ze nog steeds zelf elk mailtje dat binnenkomt.

Wat Anna te zoeken heeft op onze blog, wel, als boegbeeld kan ze tijdens een ondernemende vrouwenweek wel tellen, vinden we. Ten tweede heeft Anna ook net haar eerste boek uit, On top, een gids voor (online) succes.

9789000344352 On Top New

Anna doet haar verhaal uit de doeken en geeft de lezers ook tal van tips mee om zelf ‘elke dag het beste uit zichzelf te halen’. Zo zijn er tips:

…om een wereldreis te plannen…

Nr 6: How to look like a hobo. Laagjes is het antwoord.

…20 tips over ondernemen…

Nr 19: huilen doe je maar buiten. Als leidinggevende snotter je niet waar je personeel bij zit.

…wat voor type baas je wil worden…

Oh, god, die ‘Recht voor z’n raap’ types. En dan de ‘Ultieme bitch’…

…hoe je droombaan vastkrijgen…

Fake it till you make it, blijkbaar.

… hoe je droombaan behouden…

We citeren: “Halverwege een werkdag verkondigen dat je naar huis gaat. Geen grap, een van mijn werknemers kwam op een middag naar mijn bureau, tikte me op mijn schouder en verkondigde doodleuk: “Ik denk dat ik maar eens op huis aanga.” Ehm, how about no?”

…polderglamour, shopping tips en de aanschaf van de eerste Chanel handtas…

Onze lege fles Bacardi Rum staat al klaar voor de één euro muntstukken.

…beautygeheimen en mislukte selfies…

Niets met elkaar te maken, het zijn gewoon twee hoofdstukken die elkaar toevallig opvolgen. We onthouden vooral: “Smeer je suf”. We’re on it Nooshin.

…liefde, tweedehands daten en tips voor onze vriendjes…

Apparently: “De combinatie baard plus knot is een hit. Nog steeds. Ik heb geen idee wanneer deze hype is begonnen, maar ik ga ervan uit dat op het moment dat jij dit boek leest de hype nog steeds gaande is. Op mijn website doen artikelen over mannen met knotjes en baarden het super goed.” Kijk…

Wij zijn vooral benieuwd naar het ondernemerschap dat Anna zo goed af gaat (hoewel, die Chanel handtas brandt toch ook een gat op ons belezen netvlies…) en bellen haar voor een interview:

Je bent de queen van online success, hoe ontstond dan toch het idee voor een boek?

Het idee rijpt al een jaar of twee en het leek mij het goede moment om een boek te brengen. Andere online influencers doen het ook. Ik wilde geen typisch boek brengen met 10 tips om een zaak op te richten, ik wilde eerder een verhaal vertellen, mijn verhaal vooral. Velen verwachten en mode- of beautyboek, maar het is veel meer dan dat geworden.

Je doet niet aan businessplannen?

NSMBL.nl kwam er zonder ooit een businessplan op papier te zetten. Ondertussen zitten we vier jaar verder en heb ik er nog steeds geen. Ik onderneem liever op het gevoel.

Waar wil je in investeren voor NSMBL?

Voor mijn youtube-kanaal doe ik beroep op een videoteam. Ik laat me ook goed adviseren en beknip niet op legal costs. Ik investeer ook in mijn merk: reizen, materiaal,…

Enkele maanden na je lancering zat je al aan 200.000 bezoekers. Hoe verklaar je dat succes?

Ik denk dat het een combinatie is van factoren. De timing zat goed, het concept viel in de smaak, we blonken uit in originaliteit en ik kon NSMBL mijn gezicht meegeven en het zo positioneren. Het media landschap verschuift snel en we merken dat bezoekers vaak verschillende online tijdschriften of blogs tegelijkertijd volgen.

Welke tip heb je voor online madammen die het wat groter willen aanpakken en niet enkel tijdens de schooluren een webshop willen uitbaten?

Dezelfde tip als die ik zelf heb toegepast. Durf gewoon de stap te zetten. Niets doen wil zeggen stilstaan. Ik ben iemand die constant zit na te denken wat mijn volgende stap kan zijn en hoe ik verder wil. Er is niets mis met het groots zien. Meer durven, meer doen. Minder risico’s berekenen.

Welke boekentip zou je nog willen meegeven?

Silent House van Orhan Pamuk vond ik heel mooi. Het boek is zo anders dan andere boeken en de combinatie tussen een roman en het historische ligt me heel erg. Ook de setting, Turkije, maakt dat het boek heel erg is blijven hangen.

Nog meer boekentips van ondernemende vrouwen? Morgen en overmorgen op thisishowweread…

On Top, Anna Nooshin, 2015, Het spectrum

 

Oh ja, en die schoolsnobs van toen?

“Ik heb geleerd dat bijna niemand die tijdens de middelbareschooljaren een ster was, ook in het huidige leven een ster is. En dat voelt stiekem heel fair en fijn, want dankzij social media weet ik nu dat al die populaire meisjes van vroeger inmiddels gemiddeld 3,5 kinderen hebben, zo’n dertig kilo zijn aangekomen en hun dagen slijten op Facebook.”