Echt (n)iets voor

This Is How We Make A Scheurkalender

Begin januari vierden we met This Is How We Read onze zesde verjaardag. Het mooiste cadeautje kwam van uitgeverij Pelckmans. Of we zin hadden om een literaire scheurkalender voor 2022 samen te stellen, waarin we leuke openingszinnen verzamelen en een boekentip geven voor elke dag? Euh, ja dus!

En zo komt het dat de TIHWR-redactie al een tijdje in verhoogde staat van paraatheid verkeert. Achter de schermen werken wij aan een Groot Project. We jagen in onze boekenkast, in verhuisdozen en in de plaatselijke bibliotheek op boeken met sterke openingszinnen die geschikt zijn voor onze ‘Scheurkalender 2022: De Eerste Zin’.

Hebben we een pareltje te pakken, dan schrijven we er een werve(le)nd tekstje bij. Het is immers de bedoeling dat de toekomstige scheurkalendereigenaar (oh ja, we kijken naar jou! En jou! En jou!) meteen weet of de ‘openingszin van de dag’ komt uit een boek dat wel/niet past bij hem/haar.

We stuurden al een eerste selectie naar onze uitgevers (love that sound) en kregen van hen een mock-up lay-out terug van een random kalenderblaadje (23 februari, als je het echt wil weten), de cover en de achterflap. Waarop wij vier dan heel professioneel onze feedback gaven, nadat we totaal onprofessioneel (in een speciaal voor Project Scheurkalender opgericht WhatsAppgroepje) en in vette, onaanvaardbare kleuterhoofdletters hebben GEZWIJMELD over het visueel VERBLUFFENDE resultaat. We schrijven eind februari en we hebben momenteel 25 ‘eerste zinnen’ klaar – nog 340 te gaan voor we begin juni naar de drukker kunnen. Hoezo, stress?

Voorlopig was van de commotie weinig te zien op onze blog en social media, maar dat gaat veranderen. We zouden This Is How We Read niet zijn als we jullie geen totale inkijk in het ‘making of’-proces zouden gunnen. Check de komende weken en maanden dus regelmatig de blog om te kijken hoe Project Scheurkalender vordert. We houden je op de hoogte van onze geweldige literaire vondsten (hopelijk), frustraties (misschien) en juridische twisten met de uitgever (bid met ons van niet). Heel misschien (zoals in: volgende week ongeveer, beloofd) gaan we ook input van jullie vragen. Maar dat wordt dus vervolgd.

Hadden we al gezegd dat we EXCITED zijn?

This Is How We Make A Scheurkalender.

Ligt het aan ons, of klinkt dat echt geweldig?