Interview

Leesgrage Leerkracht: Els Carlier

Van links naar rechts: Els Carlier, meester Bert, juf Freya

Jeugdauteur Barbara De Munnynck had een wild plan. Ze ging op zoek naar 100 Leesgrage Leerkrachten die zich engageren om dit schooljaar haar héle Kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data voor te lezen aan hun klas. Ze hoopte op 100 enthousiastelingen, ze vond er een pak meer. Vandaag in de spots: boekenjuf Els Carlier van VBS ’t Klavertje Vier in Sint-Martens-Bodegem. En meester Bert en juf Freya!

Els Carlier werkt al 27 jaar op dezelfde school. Ze stond jarenlang in het vijfde leerjaar en neemt momenteel de rol van ‘boekenjuf’ op. Ze heeft een eigen lokaal, waar ze alle klassen om de beurt ontvangt. Ze organiseert er activiteiten rond boeken en geeft leesprikkels. Daarnaast doet ze in elke klas een uurtje aan ‘leeszorg’. Dan ondersteunt ze bij het begrijpend en technisch lezen.

Els, waarom past het label ‘Leesgrage Leerkracht’ bij jou?

“Ik was zelf een kind dat heel graag las. In de lerarenopleiding werd dat vuur nog aangewakkerd. Ik herinner me een docent met wie we rond Madelief van Guus Kuijer werkten.

Superinteressant, hoe je met een literatuurfragment tegelijk het leesplezier én het taaldenken kunt stimuleren.

Zolang ik een vaste klas had, heb ik altijd graag met tekstfragmenten gewerkt. Intussen volgde ik ook het postgraduaat tot leescoach. Ik ben zo’n volwassene die stapels jeugdboeken verslindt! (lacht)”

Is er aandacht voor leesbevordering op jouw school?

“Absoluut. Zo’n vijf jaar geleden werd het een gespreksthema in de leraarskamer. Het ging niet goed met het technische leesniveau van de kinderen. Ze hadden moeite met voorlezen en met het begrijpen van woorden. Als klassen een bezoek brachten aan de bib, dan liepen de kinderen er verloren. Kortom: het lezen lééfde niet meer. We besloten om dat probleem aan te pakken. Niet klagen maar doen! Eerst werkte ik twee middagen per week als boekenjuf. Dit schooljaar vult het voor de derde keer mijn 4/5 opdracht.”

Wat trok je aan in de 100 Data Challenge?

“Drie dingen, eigenlijk. Ten eerste vind ik het heel positief dat leerkrachten in de derde graad van het basisonderwijs voorlezen. Bijna alle leerlingen vinden dat prettig. Twaalfjarigen zijn daar echt niet te oud voor! Ten tweede is de vorm van Een kleine wereldgeschiedenis ideaal: honderd korte verhalen van telkens vijfhonderd woorden.

Elk verhaal is een nieuwe kans voor de kinderen om ‘mee’ te zijn. Als je stukjes leest uit een dikke klepper, raak je onderweg toch leerlingen kwijt.

Tenslotte bieden de 100 verhalen in mijn ogen een goede mix van informatie en vertelplezier.”

Het schooljaar is ruim een maand bezig – hoe loopt de challenge?

“Meester Bert van het zesde leerjaar houdt van weetjesboeken en voorlezen. Hij begon er meteen in de tweede week van het schooljaar aan. Hij start zijn lesdag met een verhaaltje. Dat is een ludiek begin voor hem én de kinderen. Ze vinden het leuk om op de tijdlijn het verhaal van de dag aan te duiden. Het challenge-aspect slaat zeker aan. Sterker nog:

de klas van meester Bert heeft de parallelklas met hun enthousiasme besmet.

Nadat juf Freya een paar verhalen uit Een kleine wereldgeschiedenis in 100 Data had gelezen, besloot ze om ook met haar klas mee op tijd- en wereldreis te gaan!”

Je geeft op zelfstandige basis navormingen aan leerkrachten rond lezen. Heb je een gouden tip?

“Ik heb er veel, het is moeilijk kiezen (lacht)! Onze school doet mee met het project Kwartiermakers, dat vrij lezen op de basisschool aanmoedigt. Kinderen zouden het meeste leesplezier beleven als ze hun boeken zelf mogen kiezen. Toch is mijn tip: durf die vrijheid een beetje in te perken. Anders zijn er kinderen die van het tweede tot het zesde leerjaar alleen maar strips van bekende reeksen lezen. Niets tegen die strips, maar zo lezen ze wel eenzijdig (lacht). Als leerkracht moeten we de weg wijzen in het boekenaanbod en mogen we kinderen uitdagen om aan verschillende genres te snuffelen. Laat je leerlingen bijvoorbeeld kiezen uit acht kwalitatieve titels. Dan geef je ze vrijheid én een duwtje omhoog.”

Geïnspireerd? Volg Els Carlier op Instagram (@wie_boekt_die_vindt), lees de getuigenis van Leesgrage Leerkracht Mel Van Ooteghem of kijk op de website van auteur Barbara De Munnynck voor meer info over ‘Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data’, de challenge voor leerkrachten en heel wat (gratis) educatief materiaal.