Echt (n)iets voor

Literatuurles 2.0

Zo, dinsdag geeft Background Educations de aftrap voor semester 2 van de cursus Literaire Stromingen. Tijd om terug te blikken en reikhalzend uit te kijken naar nieuwe thema’s…

banner

We blikken graag terug…

Op de les Scandinavische Literatuur van Freek Adriaens, een les vol (niet voor de hand liggende) Scandinavische boekentips. Zo inspireerde het onwaarschijnlijke maar waar gebeurde verhaal van Strindberg, Frænkel en Andrée tot enkele literaire hoogstandjes. Deze drie dappere maar ongetwijfeld knettergekke Scandinavische avonturiers proberen in 1897 de Noordpool over te steken in een luchtballon. De mannen stranden na enkele dagen te midden van het pakijs. Ze besluiten de overtollige balast (zijnde: drie smokings, een krat champagne en een encyclopedie) achter te laten en over land terug te keren naar het startpunt. Het probleem? Pakijs is minder standvastig dan vaste grond onder de voeten, dus het trio legt een grillig parcours af en loopt vast op een eiland. Jaren later worden de drie teruggevonden. In gemummificeerde vorm. Ook hun dagboeken en camera’s bleven goed bewaard en verwerden tot stof voor literatuur.

Zo is er het bijzondere De barre pooltocht door P.O. Sundman. Sundman brengt een psychologiserend verslag van de evenementen in journalistieke stijl. Bea Uusma focust met Expeditionen op de wetenschappelijke kant van de tocht. De arts/schrijver is gebiologeerd door het verhaal van de drie mannen en wil tot de kern van het raadsel rond de dood van het trio komen.

Screenshot 2016-01-31 23.10.16

We kijken reikhalzend uit…

Naar de les Amerikaanse Literatuur van Pieter Vermeulen rond Herman Melville (ja, ja, die van Moby Dick) en zijn Benito Cereno.

Naar de les kinder- en jeugdliteratuur door Vanessa Joosen. Zij bekijkt hoe Schrijver Ted van Lieshout sprookjes en klassieke verhalen naar zijn hand zet.

Zin gekregen om dinsdagavond door te brengen in het gezelschap van een goeie portie literatuur (en leuke boekenmeisjes)? Schrijf je dan op de valreep nog in!

flyer_NL