Echt (n)iets voor,  Uitgelezen

Herfstlectuur: klassiekers

Klassiekers zijn deze herfst helemaal terug. Op een bankje in het park, of gewoon lekker thuis onder een dekentje in de zetel. Met warme chococmelk erbij, uiteraard.Thisishowweread tipt enkele favorieten voor de eerste koude herfstdagen.

Sla Herman Melvilles Bartleby open en iedereen weet meteen dat je een keetschopper bent. Bartleby, het hoofdpersonage, werkt op een kantoor. Op een dag weigert hij een taak. En nog één. En nog één. Melville, die je kent van Moby Dick, houdt een pleidooi voor vrije wil en durven protesteren. Kijk, laat ons daar nu net goed in zijn, in een mening hebben. (Athenaeum)

Is jouw levensmotto ‘Waarisdafeesje’? Keil dan Parijs is een feest op je leeslijst. Ernest Hemingway, zelf een notoir feestbeest, beschrijft de uitbundige sfeer in het Parijs na de eerste wereldoorlog. Shaken ook mee op de tonen van de charleston: Ezra Pound, Gertrude Stein en F. Scott Fitzgerald. (Arbeiderspers)

In Anton Tsjechovs bundel De dame met het hondje en andere verhalen begint een vrouw een buitenechtelijke affaire om te ontsnappen aan haar leeg bestaan. Het werk werd bij uitgave prompt gecensureerd. Aan jou om aan manlief uit te leggen dat je niet van plan bent om te gaan flierefluiten. Het gaat jou om de passie, het vuur en de lust. En als hij dat niet gelooft, kan je Anton Tsjechovs reputatie als de vernieuwer van het moderne verhaal in de strijd gooien. (Atlas Contact)

Salman Rushdie duikt met 2 jaar, 8 maanden en 28 nachten (Atlas Contact) in de traditie van duizend en één nacht met zijn vertelling over een djinn-prinses die de liefde vindt met een sterfelijke man. Daartegenover staat de filosoof Ibn, die gekweld wordt door de strijd tussen ratio en religie. Een liefdesverhaal dat nog eeuwen zal meegaan.

Sylvia Plath’s stem wordt, evenals de stemmen in haar hoofd, gehoord in haar werk, tentoonstellingen, films en biografieën. Connie Palmen geeft Meneer Plath, a.k.a. Ted Hughes, het woord in Jij zegt het (Prometheus). Waar hij meestal als de zondebok wordt afgeschilderd, tekent Palmen een meer empatisch portret en onderzoekt de tragiek die het koppel kenmerkt.

Zo, hup, naar de boekhandel voor een stapeltje klassiekers om de herfst door te komen.