Op locatie

De streepjes van Daniel Buren

10 maart 2016, door

IMG_0764

Conceptueel kunstenaar Daniel Buren kende ik eigenlijk alleen maar van de ‘Colonnes de Buren‘, de gestreepte zuilen van verschillende hoogtes op de binnenkoer van het Palais Royal in Parijs.  Deze moderne interventie in een historisch gebouw was ooit even controversieel als de Eiffeltoren en het Centre Pompidou, maar net als de twee andere monumenten hebben de Parijzenaars het kunstwerk ondertussen in hun hart gesloten. Die binnenkoer en de bijhorende tuin – een echte oase van rust – behoren met stip tot mijn favoriete plekjes in de Lichtstad.

Nog tot 22 mei stelt Buren tentoon in Bozar en ik ging alvast een kijkje nemen. Geen makkelijke opdracht om een kunstenaar die gekend is om zijn ‘streepjestussenkomsten’ in de stad in een tentoonstellingsruimte te vatten.

Een klassieke retrospectieve zou zijn werk oneer aandoen en nooit helemaal vatten waar Buren voor staat.

IMG_0774

Buren en Bozar hebben de tentoonstelling dan ook conceptueel opgevat. Na een introductiefilm die een overzicht geeft van Burens tijdelijke en permanente interventies kom je in een wit-groen gestreepte ruimte terecht. De Horta-zaal is veranderd in een kunstwerk. Uitgespaarde witte vlakken in de muren en op de visgraatvloer geven op de millimeter de omtrekken van de verder geëxposeerde schilderijen weer. Als je zou willen zou je de hele tentoonstelling in deze ene ruimte kunnen samenballen, net als in een 18de eeuws kunstenkabinet.  Maar kunstwerken hebben ruimte nodig en dat doen we dus tegenwoordig niet meer.

Ook in de volgende ruimtes respecteert Buren de conventies van een klassieke tentoonstelling niet. De door hem gekozen moderne werken van Chagall, Cézanne, Picasso hangen willekeurig naast elkaar, op alfabetische volgorde per zaal. Elk van deze kunstenaars heeft Buren op een bepaalde manier geïnspireerd.De keuze voor de schilderijen is heel persoonlijk. Gevestigde waarden worden gemixed met nieuwe namen. Dit kan een overweldigend effect hebben.

Uitleg is volledig afwezig, enkel een papieren leaflet helpt de bezoekers om de kunstwerken te herkennen. Schilderijen hangen soms te hoog, soms te laag, zelden op ooghoogte en vaak dicht tegen elkaar.

Door de kunstwerken op onverwachte plaatsen te hangen, krijg je als bezoeker een nieuw perspectief op enkele klassiekers. Ongewild ga je altijd zoeken naar betekenisvolle links, hoewel dat eigenlijk nooit de bedoeling is van Buren.

IMG_0787

Buren laat je met deze tentoonstelling de Bozar opnieuw ervaren en doet je op een andere manier kijken naar de majestueuze zalen en tentoongestelde werken. Het spel met de ruimte is verfrissend en geslaagd. Geen tentoonstelling over Buren maar een beleving van!

Interessant om weten:

  • Buren inspireerde zich voor zijn 8,7 cm brede strepen op de luifels van Parijse winkels en bistro’s.
  • Bij de tentoonstelling hoort geen catalogus maar een krant.
  • In Leuven viel Buren niet erg in de smaak. Zijn vensters in het stadspark moesten verdwijnen.
  • Louis Vuitton is fan.
  • Ik wil Les Anneaux in Nantes wel eens zien en moet er volgende keer in Londen aan denken om te stoppen in het metrostation Tottenham Court Road.

Daniel Buren. Een fresco. Nog tot 22 mei in Bozar, Brussel.

PS Vorig jaar zag ik De Belgen in Bozar.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply