Interview,  Uitgelezen

De jurkendief

Flashback naar de turbulente jaren 30, meer bepaald naar de ateliers van de grote Franse modehuizen. De jonge Alix fantaseert over een baan als ontwerpster. Om haar familie te onderhouden, kopieert ze stiekem patronen voor de zwarte markt. Als Hermès haar vraagt om mee te werken aan de nieuwe lentecollectie, is Alix dolblij. Maar de zwarte markt wil nog voor de onthulling van de collectie al een graantje meepikken.

Wij belden met Natalie Meg Evans, de auteur van De jurkendief, voor een gesprekje over couture en literatuur.

Een boek waarvoor je in de archieven van Hermès en Chanel mag duiken, we zijn jaloers.

Ik zat in naam van de research urenlang door schetsen en foto’s van vintage jurken te scrollen op zoek naar vormen en lijnen. Ook de biografieën van de eerste legendarische ontwerpers boden een schat aan informatie: Paul Poiret, Madeleine Vionnet, Jeanne Lanvin en grootsheid Coco Chanel. Vergeet de artistieke en gedistingeerde bedoening van nu. De couturewereld was er één van maffiose inkopers en klanten die ellebogen en handtassen durfden inzetten om als eerste aan een jurk te geraken.

Ben je zelf fan van designer gowns?

Mijn moeder heeft halverwege de jaren 50 een tijd in Parijs gewoond. Ze bezat een enorme collectie Franse Vogues, l’Officiels en oude patronen. We bladerden samen door de tijdschriften om kleren te ‘kiezen’ en ze maakte ook enkele designer jurken voor mij na.

Moest ik zelf een capsule collectie laten ontwerpen, dan zou ik kiezen voor Bruce Oldfield of Jean Muir. Een little black dress of drie, een parelsnoer en ik kan overal komen.

Lijken jij en Alix, het hoofdpersonage, op elkaar?

Ja en nee. Ik heb Alix neergepend, dus ze zal wat van mijn karaktertrekken hebben. Ik kan de dingen beter loslaten dan Alix, ze kan nogal intens zijn. Als knappe jonge vrouw durft ze de grenzen aftasten. Ze gaat slecht om met kritiek, maar zal zich altijd van haar beste kant laten zien om hogerop te geraken. We zijn allebei wel even gedreven, ik in mijn schrijven, zij in haar ontwerpen.

De jurkendief, Natalie Meg Evans, De Fontein

(Dit interview verscheen eerder in Elle België)